by

Hubungan Angkatan Udara Indonesia Dan Malaysia Sangat Baik: Kasau Dianugerahi Tanda Jasa Darjah Panglima Gagah Angkatan Tentera Malaysia

-TNI Polri-523 views

Bhayangkara101, Malaysia.- Kepala Staf Angkatan Udara (Kasau) Marsekal TNI Fadjar Prasetyo, S.E., M.P.P., CSFA, didampingi Ketum PIA Ardhya Garini Ny. Inong Fadjar Prasetyo, memasuki babak baru dalam kariernya dengan menerima penghargaan prestisius, Darjah Panglima Gagah Angkatan Tentera (PGAT), dari Yang di-Pertuan Agong Kerajaan Malaysia, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah. Pemberian penghargaan ini digelar di Balairung Seri Istana Negara, Kuala Lumpur, Malaysia, Kamis (19/10/2023).

Kasau menjadi penerima pertama dari 292 penerima penghargaan Darjah Kepahlawanan Angkatan Tentera Malaysia (DKAT) 2023 sesi kedua. Pemberian penghargaan PGAT ini memperlihatkan penghargaan mendalam dari Kerajaan Malaysia terhadap peran penting yang dimainkan oleh Kasau dalam memelihara hubungan baik dan kerja sama yang erat antara Angkatan Udara Indonesia (TNI AU) dan Angkatan Udara Malaysia (TUDM). Perannya dalam memperkuat kerjasama militer antara kedua negara telah membuahkan hasil yang signifikan dan meningkatkan stabilitas regional di Asia Tenggara.

Selain Kasau, Chief of Staff (CAF) RSAF Maj Gen Kelving Khong juga menerima Darjah Kehormatan yang sama dalam acara penghargaan ini. Kehadiran mereka berdua adalah simbol dari kerjasama yang erat antara negara-negara ASEAN dalam bidang pertahanan.

Penghargaan ini menjadi momen bersejarah yang disaksikan oleh sejumlah tokoh penting, seperti Timbalan Menteri Pertahanan Adly Zahari, Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan Datuk Seri Isham Ishak, Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM) Jen Tan Sri Ab Mohammad Ab Rahman, Panglima Tentera Udara Jen Tan Sri Mohd Asghar Khan Goriman Khan, dan Panglima Tentera Laut Laksamana Tan Sri Abdul Rahman Ayob.

Mereka turut mengapresiasi prestasi luar biasa Kasau dan komitmen yang telah diperlihatkan dalam memelihara hubungan baik antara TNI AU dan TUDM.

MB101 – Dispenau

 

Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *